Pàgines

divendres, 31 de juliol del 2009

Camila Fernández de Córdova -Camiluna-: il·lustradora equatoriana

Pinta'm un conte / Píntame un cuento, Camiluna


Us recomanem, aquesta vegada, que li doneu una ullada, llarga i reposada, a les il·lustracions de Camiluna -Camila Fernández de Córdova-, una il·lustradora que des de Quito -Equador- va donant pinzellades al món de la literatura infantil. Té nombrosos llibres editats, que malauradament no estan distribuits ací.
La seua obra és variada, somiadora, original, alegre, sensible... una molt bona il·lustradora. Us fiquem unes pinzellades de les seues il·lustracions:








dijous, 30 de juliol del 2009

Les il·lustracions viatgen en els transports públics de Madrid

En el blog de Poesia infantil i Juvenil hem comentat diferents vegades, a manera de curiositat poètica, com per tal de fomentar la lectura en diferents indrets d'aquest mocadoret que anomenem món, es fiquen als autobusos, trens i metros, fragments de lectures diferents per tal d'anar obrint boca. És com que el pica el cuquet i vols saber-ne més.
Doncs ara se n'alegrem que també les il·lustracions formen part d'aquest foment lector en el transport públic. Llegint el blog de Pencil se n'hem assabentat que el metro de Madrid estrena paruales il·lustrades en els seus vagons, projecte que forma part de la campanya de foment lector ‘Libros a la calle’, organitzada per l'Asociación de Editores amb la col·laboració del Gremio de Libreros i la Comunidad de Madrid.

Violeta Lópiz acompanya un passatge de Martina, la rosa número trece, d'Ángeles López.



Raúl Allén il·lustra Refugiado en Túnez, poema anònim representant de la literatura secreta dels moriscos.

Ens agrada la idea i desitgem que altres ciutats prenguen nota del projecte i els transports públic s'ompliguen de paraules i il·lustracions.

Estiu: escola i vacances

Irene Torres
Crits, carreres, bots, xuts, somriures, bacs, xerrades: és temps de jugar al pati de l'escola...

Patricia Keeler

...i ara el joc continua a l'aigua -cabussons, esguits, salts, riallades,...-. La vida, sempre un joc.

dimecres, 29 de juliol del 2009

El arte y los niños: interessants articles per aprendre a educar la mirada


Mirar no és fácil. Aprendre a mirar és molt important. De vegades, davant d'alguna pintura, hem experimentat la dita popular Hi ha qui mira i no veu. Educar la mirada és molt important. No es tracta de fomentar sols la creativitat, també de saber veure. Moltes vegades no es presta la importància deguda a les il·lustracions en els llibres infantils i juvenils perquè no tenim la mirada educada estèticament i, per norma, no valorem allò que ignorem.

A la web de Cyberpadres hi ha penhat una sèrie d'articles que us poden interessar: El arte y los niños. Compartim amb ells l'afirmació que La incorporación del gusto por la estética en los niños debe hacerse como toda iniciación, a una edad temprana en la que les resulta más fácil asimilar conocimientos iniciales que constituirán la base de la cultura que podrán aumentar y consolidar a lo largo de su vida.

A més de l'article introductori podem visitar els següents apartats:

-Observación de la pintura I - II - III - IV: una visió senzilla i molt pedagògica, amb una exposició clara i bon exemples.



-Egipto I - II

Uns articles molt interessants que us recomanem que llegiu, ara que el curs no ha començat i que tenim més temps per a reflexionar.
La pintura és de Darnell.

Estiu: ocells i peixos



El cant dels ocells ompli l'aire amb el seu vol i les ales s'estenen joganeres entre els arbres del bosc...



... i al fons, com un univers d'aigua blava, els mars porten taques de colors, són els peixos, que ballen entre les ones.

dimarts, 28 de juliol del 2009

Premios CreArte del Ministerio de Cultura para el fomento de la creatividad en los niños y jóvenes

El Ministeri de Cultura espanyol ha convocat els premis CreArte per tal de fomentar la creativitat entre els xiquets i joves. Poden participar tots els col·legis públic o finançats amb fons públics. Ens sembla molt interessant la convocatòria. Podeu veure les bases per a participar en l'enllaç anterior.
Se convocan los Premios “CreArte” para el fomento de la creatividad en la enseñanza infantil, primaria, especial y secundaria en los centros financiados con fondos públicos. El objetivo principal de los Premios es fomentar el papel de la creatividad como elemento transversal de la educación infantil, primaria, especial y secundaria.
Se premiarán aquellos métodos de enseñanza, proyectos, trabajos o actividades elaborados por los centros más innovadores, participativos y que contribuyan a:
Promover la actividad creadora de los alumnos en, y a través de, medios expresivos como son la música, la literatura, el teatro, la fotografía, las plásticas o las audiovisuales.
Promover la puesta en valor y el estímulo de las capacidades creativas y de innovación de los alumnos aplicada al proceso de aprendizaje.
Educar en el respeto a los derechos de autor.
Los centros recibirán como distintivo la acreditación por el Ministerio de Cultura como “Centro educativo Creativo”.
Los Premios “CreArte” surgen como consecuencia de la colaboración entre el Ministerio de Cultura y el Ministerio de Educación, Política Social y Deporte que se formaliza con la firma de un Acuerdo Marco de Colaboración entre ambas instancias. Las dos partes firmantes del convenio coinciden en la necesidad de aunar esfuerzos para una mejor labor de fomento de la creatividad cultural de los alumnos. La Unión Europea ha designado el año 2009 como el “Año Europeo de la Creatividad y la Innovación” por lo que los Premios reflejan la voluntad del Gobierno y la Administración española de adherirse a dicha iniciativa.

Fomentar la creativitat des de l'escola i els centres escolar és molt important per a desenvolupar, de debó, la personalitat i intel·ligència dels xiquets i joves. De vegades estem tan centrats en continguts i més continguts que s'oblidem d'aquest part creativa que tanta importància com l'anterior. Aquesta convocatòria conjunta entre el Ministeri de Cultura i el d'Educació és una bona manera d'incentivar als mestres per a que la imaginació i la creativitat forme part "real" del currículum dels xiquets i joves.

Llegiu amb atenció les bases i us animem a participar. Teniu de temps per a inscriure's fins el 30 de setembre de 2009.

Aplaudim iniciatives com aquesta, però ens agradaria anar encara més enllà.

Estiu: platja i muntanya

L'ombra, la llum del Mediterrani, un bon refresc, el soroll de les ones, el blanc de les gavines... una paleta de colors purament estiuenca amb flaires salobres i mariners.

El verd dels arbres, el remor del riu, els ocells, la motxilla plena de ganes de viure, un bon esmorçar a l'ombra fresca dels pins... una paleta de colors del nostre interior, amb flaires de timó i romer.
M'agrada l'estiu!

dilluns, 27 de juliol del 2009

Estiu: dia i nit



Pel dia, la ciutat viatja a llom d'una gran ona, amb el seu vaivé mariner. Carrers d'escuma blanca fan de catifa als estiuejants, mentre...



Alê Abreu

...per la nit tot resta quiet. Sobre la terra seca un mariner busca l'aventura en un llibre vell.

diumenge, 26 de juliol del 2009

Imatge d'imatges / Imagen de imagenes

Formar una pintura o una il·lustració amb xicotetes fotografies o pintures no és senzill, doncs tot el conjunt ha de formar una nova imatge que reconegam. És tot un joc visual on podem gaudir del conjunt o aclucar els ulls i intentar esbrinar cadascuna de les imatges. Molt en un tot!