diumenge, 1 de març del 2009

Noemí Villamuza, una gran il·lustradora

Ens ha agradat la entrevista que el periòdic Norte de Castilla li ha realitzat a Noemí Villamuza (Palència, 1971), una il·lustradora que ens encanta. Una il·lustradora que té una proposta gràfica original, molt personal, una utilització econòmica del color que recolza amb el seu llapis negre per tal de buscar el detall. Primers plans que mostres l'expresivitat de tota la personalitat dels personatges, el color que manifesta els sentiments, la delicadesa del conjunt gràfic, la tècnica curada. És tot un plaer recrear la mirada en les seues il·lustracions. Noemi Villamuza ha il·lustrat més de 25 llibres, per a totes les edats, tots ells molt interessants gràficament.

Reproduim l'entrevista:

La palentina Noemí Villamuza estudió Bellas Artes en Salamanca. Reconoce que no era una alumna brillante, pero ha conseguido dedicarse casi en exclusiva a dibujar, aquello que le obsesionaba cuando era una adolescente. Ilustra libros, la mayoría infantiles. La traducción al castellano de 'El Capote', de Nikolái Gógol, ha sido el último. (Nórdica Libros, 80 páginas, 25 euros).
-¿Cómo entró en el mundo editorial?
-Mi primer acercamiento al mundo editorial me llegó en los últimos años de carrera, con libros de texto. Poco después me ofrecieron el primer cuento, hace unos diez años, y hasta entonces, afortunadamente, no he parado. También doy clases, pero el 90% de mi producción es el libro.
-Ha ilustrado muchos cuentos para niños, pero este último libro es para adultos. ¿Hay alguna diferencia entre dibujar para unos y otros?
-Creo que ninguna. En el fondo, los dos son consumidores de imágenes. Varían los contenidos, pero no la forma de dibujar.
-¿Con qué libro ha disfrutado más?
- Con 'Libro de Nanas'. Recogía canciones de cuna, muchas inéditas, escritas por García Lorca, Miguel Hernández, Gloria Fuertes, Gabriela Mistral, Juan Goytisolo... Estuve casi cuatro años haciéndolo, pero fue todo un lujo.
-¿Es lo mismo ser dibujante que ser ilustrador?
-No. Un ilustrador es un dibujante que intenta dar luz a un texto, que intenta darle una nueva versión. El ilustrador tiene su propia voz, paralela a la del autor del texto.
-Recurre mucho al lenguaje simbólico en sus ilustraciones...
-Un buen ilustrador tiene que hacer un poco de magia, recurrir a lenguajes metafóricos. Ya sabemos lo que es un señor que camina por la calle con un abrigo, por ejemplo, pero hay que explicar de alguna forma que ha trabajado mucho para poder comprarse un abrigo nuevo. Entonces yo lo veo volando.
-Ahora vive en Barcelona. ¿Echa de menos Palencia?
-Tengo muy buenos recuerdos del instituto viejo, como le llaman. Vuelvo a Palencia cada verano y siempre siento que se respira diferente, es una ciudad que sigue manteniendo cierta pureza.
Noemí Villamuza naix en Palència en 1971. Estudia Belles Arts en Salamanca en l'especialitat de Disseny Gràfic. Al finalitzar els seus estudis edita en diverses editorials. La seua primera obra il·lustrasda data de 1995. Cartells, còmics, il·lustracions... una obra gràfica ben extensa. Des de l'any 2000 imparteix classes d'il·lustració en l'Escola de Disseny BAU de Barcelona.

Us invitem a llegir qualsevol dels seus llibres. Aquests són alguns, d'editorials diverses, amb tècniques diferents i amb la seua empremta personal.


Nikolái Gogol / Noemí Villamuza. El capote. Ed. Nórdica (per adults)

Javier Sobrino / Noemí Villamuza. Me gusta. Ed. Kókinos (per a primers lectors; este és un dels meus preferits)

Ray Bradbury / Noemí Villamuza. Encender la noche. Ed. Kókinos (per a primers lectors)

Isak Dinesen / Noemí Villamuza. El festín de Babette. Ed. Nórdica (per a adults)

Vicente Muñoz Puelles / Noemí Villamuza. Los animales de la ciudad. Ed. Algar ( per a joves lectors)

Gabriela Keselman / Noemí Villamuza. De verdad que no podía. Ed. Kókinos (per a primers lectors)

Ignacio Sanz / Noemí Villamuza. El bosque encantado. Ed. Edelvives (per a primers lectors)

Patxi Zubizarreta / Noemí Villamuza. Sola y Sincola. Ed. Edelvives (per a joves lectors)

El libro de las nanas. Noemí Villamuza, il. Ed. Media Vaca

Vicente Muñoz Puelles / Noemí Villamuza. Óscar y el león de correos. Ed. Anaya Infantil y Juvenil (per a joves lectors)

Jordi Siera i Fabra / Noemí Villamuza. El viaje de Narayan. Ed. La Caixa (per a joves lectors)

4 comentaris:

Anònim ha dit...

A mi també m'agrada el treball d'esta il·lustradora; molt personal.

Gemma Igual

Sàlvia ha dit...

És de "lo milloret" que hui en dia hi tenim.

Besadetes, Gemma

Imagina... ha dit...

Sí, un estil molt ben definit: personal i ple de sensibilitat. M'encanta!

Sàlvia ha dit...

Les seues il·lustracions no et deixen mai indiferent. Com dic dalt és una il·lustradora amb molta força i personalitat pròpia.
Compartium gustos.
Besadetes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...